Íme a családunk egyik kedvenc pogifajtája, a töpörtyűs.

A konyhában nem volt egyszerű dolgom kapcsolatunk hajnalán, mert anyósom remekül főz és kiválóan süt, de már csak egy kis egészséges rivalizáció miatt is igyekeztem felvenni a kesztyűt. Meg aztán köztudottan a Férfi szívéhez vezető út is errefelé keresendő. Én is szeretek finomakat enni, ráadásul ezen a téren el is voltam kényeztetve konyhatündér hajlamú anyukám és nagymamám által, de hamar rájöttem, hogy a két család bár nagyon messziről keveredett azonos környékre, mégis nagyon hasonlóan gondolkodik az ízekről. (Lehet, hogy mindkettő mama mamája ugyanabból a szakácskönyvből tanult? :)) Mégis van olyan süti, jelesül a zserbó, amit meg sem merek próbálni, mert annyit hallottam Férjtől, hogy a mamája 'bezzegzserbót' tudott, hogy kizártnak tartom, hogy akár hasonlót tudjak gyártani. Az egyik legnagyobb dícséret, amit főzőcskére itthon kaphattam: "majdnem olyan, mint a mamáé volt..."  :)

Akkor kezdjük azt a pogit. 

Első körben tálba szitálunk fél kiló lisztet. A szitálást sokáig fölösleges úri huncutságnak tartottam, míg el nem kezdtem kenyeret sütni. Akkor aztán rájöttem, hogy igenis nem butaság, és valóban könnyebbé válik a tészta, arról nem beszélve, hogy az esetleges nemkívánatos lakócskákat ki tudjuk szűrni vele, akik ugye nem léteznek, de a biztonság kedvéért nem rossz az.

Szükségünk lesz még 3 dkg élesztőre 1 dl langyos tejben pici cukorral felfuttatva, 15 dkg margarinra, 1 dl tejfölre, sóra, borsra, valamint 2-3 evőkanál borra. Hoppá, a 30 dkg apróra vágott tepertőt majdnem kihagytam.  Ha megkelt az élesztő, a többi hozzávalóval tésztát gyúrunk, vékonyra nyújtjuk, rászórjuk a tepertőt.

 Hát...lehet ettől sokkal szebben is. Megsózzuk, borsozzuk, és szépen összehajtogatjuk a tésztát mindig harmadolva egyszer vízszintesen, egyszer függőlegesen.

 

 

 

 

Így fog kinézni:

 Ekkor újra elnyújtjuk kb. két centi vastagra, éles késsel bevagdossuk, pogácsa- szaggatóval kiszúrjuk, forró sütőben kisütjük. Nem kell se lisztezni, se kenni a tepsit, mert elég zsíros a tészta magában is, nem fog leragadni. Elég csak most bemelegíteni a sütőt, mert még úgyis illik keleszteni egy félórát a melegedő sütő tetején. Ezután kenjük be tojással, majd mehet a sütőbe.

  

 Ha le szeretnénk fényképezni, ne várjunk egy órát a kisütés után, mert ennyi marad belőle. Én vártam, úgyhogy most a sok szép pogi helyett lehet gyönyörködni ebben a keresztszemes mintás terítőben.

   Tessenek megkeresni a mintában a hibát. A helyes megfejtést beküldők között egy szelet mézes zserbót sorsolok ki. Ha majd egyszer meg merem sütni. :)

Elkövető: _Anand  2008.10.13. 15:27 11 komment

Címkék: sütike főzike

A bejegyzés trackback címe:

https://csakboldogan.blog.hu/api/trackback/id/tr56693423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BlueMan 2008.10.14. 16:06:06

megvaaaan!
az utolsó előtti csík fehér!
juhúúú

BlueMan 2008.10.14. 16:07:50

aaaaanyira szeretem a mézes zserbót, nyammmm ;)

nida/az ÉLET egy nagy g..i mágus 2008.10.14. 16:38:42

Imádom a pogit:))) enni:)
terítő ügyben már lemaradtam:(

El Senor de los acuáticos 2008.10.14. 19:15:51

Aranyosak ezek a kis törpepogik. Kicsi és finom!

gidabiga 2008.10.14. 23:34:42

Állj neki nyugodtan a zserbónak.
Nem olyan nagy ördöngösség az. :D
Nekem a nagymamám sütött felejthetetlen zserbót, sajnos már csak az égieknek készíti a finomabbnál finomabb süteményeit.
Halála után kerestem A SZAKÁCSKÖNYVet, amiből sütött, főzött, de a szakácskönyv a fejében volt. Mivel együtt lakott a nagynénémékkel, ő azért leírt néhány receptet.
De bármikor kérdeztem tőle, hogy miből hány deka, mindig azt mondta, " Tudod angyalom, amennyit felvesz. "
Épp ezért én írom a saját szakácskönyvemet kedvenc receptjeimet, hátha egyszer valamelyik gyerekem vagy unokám az én receptem szerint akar főzni.
Mottója a fenti idézet :D
Szóval a zserbó receptje fennmaradt, tavaly karácsony előtt vettem először bátorságot, hogy megcsináljam.
És nagyon finom lett. A legnagyobb süteménykritikusom, apukám, - aki egyébként nem is ehetne édességet cukorbetegsége miatt :D - azt mondta, hogy van olyan finom, mint a mamáé.
Anand, állj neki bátran, legfeljebb azt mondják, már majdnem olyan finom.
De az is nagy dicséret.


A pogácsa maradéka nagyon jól néz ki.
Még sok ilyet.
Az azt jeleni, hogy jól vagy. :D

sarasvati (törölt) 2008.10.15. 00:09:19

hmm....én a terítőkben vagyok jó.
pogit még nem, de ezt majd eccer igen:))
ha lesz sütő, persze:P

El Senor de los acuáticos 2008.10.15. 20:02:37

Összegyúrunk 50 deka finomlisztet 25 deka margarinnal, két deka összemorzsolt élesztővel, két tojássárgájával, öt deka porcukorral. egy csipet sóval meg annyi tejföllel, hogy rugalmas, kissé lágy tésztát kapjunk. (A liszt minőségétől függően másfél-két deci kell hozzá.) Egy óráig pihentetjük, majd három cipóba osztjuk Az egyiket kinyújtjuk, kibélelünk vele egy nagy tepsit, és megkenjük barackízzel, meghintjük cukor és darált dió keverékével. Erre fektetjük a második, lappá nyújtott tésztacipót, ezt is lekvározzuk, cukorral, dióval szórjuk meg. A harmadik tésztalapot ráfektetve, tetejét villával megszurkáljuk. (Az egészhez 25 deka darált dió és 20 deka porcukor kell). A forró sütőbe tesszük, de öt perc múlva a tüzet mérsékeljük, úgy sütjük szép pirosra a tésztát. A tepsiben hagyjuk kihűlni, majd bevonjuk keserűcsokoládé-mázzal, amelyhez simára kevertünk két púpos evőkanál kakaót két púpos evőkanál cukorral meg egy kevés vízzel, a tűzön kevergetve sűrűre főztük. A tűzről levéve beledobunk két deka vajat és addig keverjük, amíg a vaj el nem olvadt. Azonnal a tésztára kell kenni ecsettel, vagy tollazóval és szellős helyen megszárítani. Csak annyit vágunk mindig belőle 2-3 centis kockákra, amennyit a tálra rakunk. Sokáig eláll frissen.

Ezt próbáld ki! Tuti befutó, mint a 2-9-11!

_Anand 2008.10.15. 21:02:09


Ejjha, jól hangzik Nina, köszönöm szépen!
Remélem lesz egyszer elég bátorságom, hogy kipróbáljam. :)

getva 2008.10.15. 22:33:34

ej de jó blog
csuhajja, berakom a kedvencek közé
abban az esetben, ha kapok a címadóból.
a pogira gondolok elsősorban.

_Anand 2008.10.15. 22:39:48

getva, ez asszem zsarolás. De áll az alku! :))))
süti beállítások módosítása