Zeneiskola, nagyterem, péntek délután, fuvolavizsga. Tizenhét kisemberke ünneplőben, feszülten, az izzadó kezecskék hangszert szorongatnak. Tizenhétszer minimum két-három hozzátartozó, főleg szülői, tesói, nagyszülői minőségben. Egy kis izgalom érezhető a nézőtér felől is, amolyan "eleget gyakorolt a kölök, nem fog leégni szegény?" néhonnan viszont "el kell érni a tizenhéthuszast és nincs otthon kenyér" jellegű árad. Nem tehetek róla, ilyen helyen folyton elemezgetni kezdem az embereket, figyelem az arcokat, a testtartást, olvasgatok a tekintetekből. Értek vajon tekintetül? Nem tudom. De úgy csinálok, és nekem tetszik. És persze nem osztom meg senkivel a tapasztalataimat. Kinevetnének, gondolom.
     A mai szitu majdhogynem érvénytelen, hiszen a szereplők legjavát ismerem legalább látásból, de azért nekifogok. Ordítóan Sznob Anyuka az első sorban feszít, láthatóan igyekszik, hogy mindenki észrevegye a frizuráját, strasszos csizmácskáját, amelynek szára ráfeszül csinos vádlijára. Miniben van, mintás harisnyában, kizárt, hogy a parkolótól idáig ne fagyott volna szénné sovány combikája, de hát ő tudja, mitől döglik a légy. Kislánya öntudatosan bámul bele a világba, figyelme megoszlik Anyu és a kotta között, láthatóan sokat készült mindkét szerepére. Leghátul ül Sokgyerekes Szuperöko Anyu és Apu, kiegyensúlyozottnak néznek ki, de azért észreveszem, hogy Apu szemöldöke időnként megrándul. Vajon a rakás kölyök, vagy a biokaja? A feje fáj, vagy a hasa? Böcsületére legyen mondva, az arca csaknem rezzenéstelen. A gyerekeik meglepő fegyelmezettséggel csücsülnek szépen sorban, csak a legkisebb kurjongat néha vidáman egyet. Nem szólnak rá. Édes baba. Aztán itt van Szigorú Nagypapa és Szigorú Anya. Őket speciel közelről ismerem, magasrangú emberek, kemények és kérlelhetetlenek. Nem tudom elképzelni, ahogy szeretettel megsimítanak egy lázas buksit, esetleg jóéjtpuszit nyomnak egy álmos kobakra. Melyik kislány lehet az övék?
     Kezdődik a vizsga, az izgalom élesebbé válik, és lassan kiderül, melyik szülő melyik gyerekhez tartozik. Nem nehéz kideríteni, mert amikor egy gyerek kiáll a színpadra, egy-két felnőtt kihúzza magát, fejét finoman ingatja a zene dallamára, esetleg együtt veszi a levegőt vele. Nahát, még én is. Az én lányom kicsike, és hamar sorra kerül, elfújja a nótát, idenéz, finoman mosolyog, meghajol, lecsüccsen. Megnyugszom, ellazulok, végre figyelhetem a nézőtéren ülő sorstársaimat. Sznobanyu mozdulatlan, nem néznek egymásra a gyerekével, természetes minden, darab eljátszva, feladat kipipálva, jöhet a kémiaversenyre való felkészülés. Ki a következő? Á, Szuperökoék! Integetés, kurjongatás, gyerek élvezettel játszik, öröm hallgatni, a kispocok is nyugszik amíg a nővére zenél, szinte irigykedem rájuk, bár a biztonság kedvéért elhatározom, hogy amint hazaérünk megeszem egy jó nagy karéj telítettzsíros fehérkenyeret. Szigorúan hagymával. Naná, a koleszterin miatt.
     Elálmosodom, elbódít a zene, szinte unalmasan jók a gyerekek, senki nem hibázik fülsértőt, tartják a ritmust, nem hamisak, szóval hamar megunom az emberfigyelő mókát is, amikor hirtelen felpattan valaki, oldalra siet, csosszannak a székek, Szigorú Nagypapa az, kezében fényképezőgéppel törtet. Szigorú Nagypapa?! Nem. Elolvadt Nagypapa, Büszke Nagypapa, Azénunokámalegszebblegügyesebb Nagypapa. Kajla kamaszlány áll a színpadon, nem nagyon csinos, nem különösebben ügyes, sápadtka, lóg a haja és a blúza, de a szeme...a Papáé a szeme. Olyan elolvadós. Olyan büszke. Azénpapámalegjobb-tekintetű. És a Papának játszik. Nem túl jól, de szeretettel. Elszégyellem magam. A Papa körbenéz, keresi a szemével a többiek tekintetét: látjátok? halljátok? az ÉN unokám! Mosolyog. Sose láttam még mosolyogni. Dörgőhangú felsővezető mint érzékeny nagyapó? Képzavar. De ő most nem is az, hanem kipirult arcú, reszkető kezű Héraklés, aki Euterpét próbálja lencsevégre kapni. Sugárzó arccal készít néhány képet, majd visszacsörtet a helyére.  Elérzékenyültségemben túlcsordulni kezdő szeretettel nézem az idillt, amikor a pillanat törtrésze alatt megmerevedik az arca, visszavedlik Szigorúvá. De engem már nem csap be többé. Láttam amit láttam.
    Nincsenek csodák.
Vagy mégis?

Elkövető: _Anand  2009.01.17. 08:27 7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csakboldogan.blog.hu/api/trackback/id/tr1883006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

getva 2009.01.17. 19:40:39

első, mer ki lenne más mint én az első.
de mnost rohanok, maj releválok

B.B/alias B.B · http://libero.blog.hu/ 2009.01.19. 21:17:00

A videóban szereplők olyan szegények, hogy egy pikula jut kettőjüknek?
Ide lyutottunk, sallynoss.

Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker 2009.01.19. 21:19:24

Francba.
Előbb kell másodikozni, aztán olvasni.

gidabiga 2009.01.19. 21:27:37

ez ismét jó volt.

a többi szülő vizslatása nekem is jó móka ezeken a hangversenyeken. ( elárulom, máshol is :) )
sajnos, én túl sok szigorú papát, mamát látok, akiknek nem enyhül a szigoruk egy pillanatra sem.
nálunk van még a sietős, akiknek a gyereke az első harmadban játszik és ők elmennek.
nem buszhoz sietnek, csak úgy.
van a hupipros hajú, miniszoknyás, vagány mama, full konzervatív kislánnyal.
és persze, a büszke szülők, mint például én :DDD

én kevésbé vagyok szerencsés, mert a férjem nemigen tud eljönni és én kamerával a kezemben ülöm végig az előadásokat.
először úgy gondoltam, hogy csak a saját fiamat veszem fel, aztán egy hirtelen ötlettel felvettem az egészet és odaajándékoztam a dvd-t a gitártanárnak.
azt az örömöt, ami az arcán volt, amikor odaadtuk neki, nem lehet elmondani.
azóta minden előadást képernyőn nézek végig.
sajnálom, hogy nem tudom felhőtlenül élvezni, de ha ilyen örömet szerzek vele, ott egye meg a fene.
ő nagyobb örömöt szerez nekem, hogy a gyerekenet megtanította szeretve zenélni.

_Anand 2009.01.19. 21:32:16

Gidácska, pedig enyhülnek a Szigorúk, csak nem osztják meg velünk. Vagy elkapjuk a pillanatot, vagy nem...

Deszépenmondtad a gitártanárt...:)))))

getva 2009.01.21. 00:58:22

tényleg relewválni fogok ám.
csak most éppeg szétbasz az ideg a zállásinterview mián, oszt nemtudok aludni, oszt ríl mosottszar leszek nyócóra múlva.
de szarom le, releva lesz. lesz.
süti beállítások módosítása